Malaysia adalah sebuah negara yang memberi banyak penekanan kepada aspek pendidikan melalui pembentukan beberapa dasar seperti Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR), Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2006 - 2010 dan Pelan Pembangunan Pendidkan Malaysia 2013-2025. Namun begitu dalam melaksanakan dasar-dasar ini , kerajaan, sekolah dan guru telah menghadapi beberapa cabaran. Cabaran-cabaran ini adalah disebabkan oleh kerana Malaysia ialah sebuah negara berbilang kaum.
Guru sebagai pelaksana utama dalam bidang pendidikan berhadapan dengan pelbagai cabaran dalam aspek Integrasi Nasional, pendemokrasian pendidikan, kepelbagaian
budaya, pengaruh TMK dan gejala sosial.
Gejala sosial
Gejala sosial adalah sesuatu yang merangkumi pelbagai tingkah laku negatif di dalam anggota masyarakat yang tidak memberikan faedah kepada kekuatan sistem dan struktur ekonomi yang diamalkan oleh sesuatu masyarakat, komuniti ataupun negara.
Gejala sosial di Malaysia semakin meruncing. Gejala sosial dapat diklasifikasikan sebagai satu jenayah yang melibatkan etika dan moral individu. Jenayah ini bukan sahaja dilakukan oleh golongan remaja dan dewasa malahan kanak-kanak juga turut terlibat dalam masalah.
Masalah yang sering berlaku di kalangan remaja antaranya:
(i) Ponteng sekolah
(ii) Merokok dan menagih dadah
(iii)Seks bebas dan mengadakan hubungan luar nikah
(iv)Samseng
(v) Memeras ugut dan rasuah
(vi)Mencuri
(vii)Lumba haram
Dalam mengajar arus modenisasi, pelajar terdedah kepada pelbagai cabaran. Contohnya, kemunculan telefon bimbit berteknologi tinggi menimbulkan masalah kepada pencerobohan hak peribadi individu. Gambar dan aksi yang tidak senonoh mudah diperoleh daripada laman web seperti You Tube dan Face Book yang boleh diakses oleh sesiapa sahaja terutama golongan remaja .
. Kadar penglibatan remaja
dalam masalah sosial yang semakin serius ini semuanya berpunca dari beberapa
faktor dalaman dan luaran, antaranya ialah:
Sejauh manakah para guru bersedia menghadapi cabaran gejala sosial di kalangan anak murid mereka? Para guru berperanan mengawal pelajar mereka daripada melakukan gejala sosial. secara dekat para guru perlu mendampingi setiap pelajar dan memahami permasalahan mereka. Para guru harus peka dan bersikap terbuka serta sentiasa memberikan dorongan kepada pelajar mereka dan ini akan membuka ruang bagi pelajar untuk membincangkan dan berkongsi masalah yang dihadapi oleh mereka.
Oleh hal yang demikian, guru memainkan peranan yang amat penting untuk memupuk nilai-nilai murni sejak awal persekolahan lagi supaya asas sistem nilai kukuh dan tidak mudah runtuh. Nilai-nilai tradisi masyarakat seperti gotong-royong, ziarah-menziarahi dan bantu-membantu perlu digalakkan dalam masyarakat moden ini. Guru bertanggungjawab untuk mengukuhkan nilai-nilai murni bagi membentuk modal insan yang seimbang dan menyeluruh.
Peranan guru sebagai pembimbing boleh membantu pelajar yang mengalami masalah sosial. selain itu, kaunseling pada peringkat sekolah adalah penting untuk membantu pelajar mengatasi masalah yang dihadapi oleh mereka. Program ini akan lebih bermakna sekiranya sekolah mempunyai kaunselor-kaunselor yang berkelayakan.
Di dalam bilik darjah pula, guru perlulah menggunakan pelbagai strategi untuk menarik perhatian pelajar agar mereka berasa seronok ke sekolah dan tidak ponteng sekolah. Penerapanan nilai -nilai melalui pelbagai program sekolah seperti kem motivasi, pembinaan berpasukan dan aktiviti sukan perlu diperbanyakan untuk membentuk personaliti dan akhlak yang baik.
Semua usaha yang disebutkan di atas bukanlah perkara yang mudah untuk dilakukan tetapi memerlukan kasih sayang dan kesabaran yang amat tinggi daripada insan yang digelar guru. Masalah sosial haruslah dipandang serius oleh semua pihak kerana para remaja merupakan aset yang penting untuk pembangunan negara pada masa yang akan datang. Justeru, semua pihak mestilah memainkan peranan dan bertanggungjawab untuk menangani masalah sosial dan menerajui negara kita ke arah Wawasan 2020.
Blog ini amat baik menjelaskan tentang bagaimana peranan guru dalam merealisasikan cabaran semasa. Saya amat setuju dengan blog yang dihasilkan oleh Cikgu Chee.
ReplyDeleteSelain itu, guru perlu sentiasa peka terhadap perkembangan semasa dan berupaya untuk menyesuaikan diri supaya sentiasa mempunyai pengetahuan yang menyeluruh untuk mengatasi segala cabaran yang dihadapi. .
ReplyDeleteBlog ini berjaya menyampaikan tentang tentang bagaimana peranan guru dalam merealisasikan cabaran semasa.Dan jelas menerangkan guru sebagai pelaksana utama dalam bidang pendidikan berhadapan dengan pelbagai cabaran dalam aspek Integrasi Nasional, pendemokrasian pendidikan, kepelbagaian
ReplyDeletebudaya, pengaruh TMK dan gejala sosial..
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteBlog ini berjaya menerangkan cara guru menangani gejala sosial pada masa kini. Guru perlu mendekati setiap murid dan memahami permasalahan mereka. Guru harus sentiasa memberikan dorongan kepada murid dan berkongsi masalah yang dihadapi oleh mereka.
ReplyDeleteTahniah cikgu atas usaha cikgu mewujudkan blog ini. Diharapkan usaha ini dapat menjadi wadah bagi meningkatkan mutu profesionalisme keguruan negara Kita..
ReplyDeleteGuru sebagai "Role Model" terbaik di sekolah seharusnya mempunyai peribadi yang baik seperti penyayang, jujur, ikhlas, empati dan sabar dalam menghadapi kerenah setiap pelajarnya. Segelintir pelajar yang bermasalah perlu diberi perhatian serius dan menyelesaikannya dengan cara yang bijak tanpa melukakan hati mana-mana pihak. Guru perlu menyelami setiap permasalahan yang dihadapi oleh pelajarnya agar murid menganggap guru prihatin dan mengambil berat masalah yang dihadapi. Setiap masalah ada jalan penyelesaiannya. Oleh itu, seseorang guru perlu bijak menangani setiap permasalahan agar murid merasa diri mereka dihargai.
ReplyDeleteTahniah Cikgu Chee. Ilmu yang dikongsi dapat membantu para guru ke arah kcemerlangan profesion keguruan
ReplyDeleteTahniah Cikgu Chee. Ilmu yang dikongsi dapat membantu para guru ke arah kcemerlangan profesion keguruan
ReplyDeleteTahniah Cikgu Chee. Ilmu yang dikongsi dapat membantu para guru ke arah kcemerlangan profesion keguruan
ReplyDeleteSaya sangat setuju pandangan cikgu chee tentang cabaran semasa guru. Guru mengambil peranan yang penting dalam menangani gejala sosial. Selain guru, semua pihak harus bersama-sama untuk menangani masalah sosial ini demi menerajui negara kita ke arah Wawasan 2020.
ReplyDeleteSaya sangat setuju pandangan cikgu chee tentang cabaran semasa guru. Guru mengambil peranan yang penting dalam menangani gejala sosial. Selain guru, semua pihak harus bersama-sama untuk menangani masalah sosial ini demi menerajui negara kita ke arah Wawasan 2020.
ReplyDeleteMaklumat yang amat padat dan membantu. Guru sememangnya memikul obligasi penting untuk mencorak generasi muda kita dari segi sahsiah dan bukannya hanya menyampaikan ilmu dalam buku teks sahaja. Terima kasih atas perkongsian maklumat.
ReplyDeleteGuru peranan penting bagi menangani masalah gejala sosial kini. Saya amat setuju pandangan cikgu Chee.
ReplyDeleteBlog ini jelas menunjukkan peranan guru dalam menyelesaikan masalah gejala sosial di kalangan murid. Guru boleh menyelesaikan masalah tersebut dengan cara penyelesaiaan yang berbeza mengikut setiap punca masalah yang berbeza.
ReplyDeleteGejala sosial merupakan salah satu masalah sosial yang sangat serius dalam kalangan remaja. Semua pihak haruslah bekerjasama agar dapat menangani masalah ini yang akan menjejaskan negara kita.
ReplyDeleteIsi yang sangat lengkap, bagus!
Gejala sosial merupakan salah satu masalah sosial yang sangat serius dalam kalangan remaja. Semua pihak haruslah bekerjasama agar dapat menangani masalah ini yang akan menjejaskan negara kita.
ReplyDeleteIsi yang sangat lengkap, bagus!
Gejala sosial merupakan salah satu masalah sosial yang sangat serius dalam kalangan remaja. Semua pihak haruslah bekerjasama agar dapat menangani masalah ini yang akan menjejaskan negara kita.
ReplyDeleteIsi yang sangat lengkap, bagus!
Maklumat yang amat padat dan banyak memberikan informasi kepada pembaca. Syabas!
ReplyDeleteGejala sosial harus ditangani dengan segera. Semua pihak haruslah menggembleng tenaga dalam menangani masalah gejala sosial. Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh!
Untuk murid yang mempunyai masalah disiplin atau sering menimbulkan gangguan di dalam kelas, kedudukan mereka hendaklah diatur supaya tidak berada dalam satu kelompok yang sama, sebaliknya dicampur bersama murid lain.
ReplyDeleteMurid pada masa kini terdedah dengan pelbagai gejala sosial. Oleh itu, guru perlu mengatasi masalah dengan cepat supaya tidak diteruskan sehingga mereka menjadi dewasa.
ReplyDeleteInilah situsasi guru guru pada masa kini yang tidak memainkan peranan mereka. Harap dapat insaf dan kementerian pendidikan membuat sesuatu tentang melahirkan guru yang berkualiti dan berprestasi bukan shj dalam ajaran dan pembelajaran tetapi dalam aspek mendorong,membantu,mendidk para pelajar dgn pengukuhan nilai2 murni dan membantu dalam masalah sosial yang dihadapi.
ReplyDelete